دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

 اصلاح نژاد ماهی قزل آلا جایگزین پرورش تیلاپیا شود

رئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردابی استان گیلان متذکر شد: مرکز تحقیقات شیلات به جای اینکه روی پروژه هایی مانند تیلاپیا که اصلا برای کشور ایران هیچ فایده ای ندارد، کار کند، پروژه های اصلاح نژاد را روی ماهی قزل آلا انجام دهد.
کد خبر : 235573

به گزارش گروه اقتصادی آنا، برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی وضعیت صنعت شیلات و ماهی قزل آلا در کشور؛ راهکارها و چالش ها و با حضور حمید عبدالله پور رئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردابی استان گیلان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد به روی آنتن رفت.


حمید عبدالله پور در آغاز با اشاره به قزل آلای ایرانی گفت: آنچه به عنوان قزل آلای ایرانی مطرح است در حقیقت یک گونه وارداتی از دهه 40 از آمریکای شمالی است که البته این گونه که به قزل آلای رنگین کمان مشهور است به همه نقاط دنیا صادر شد.


وی ادامه داد: ماهی قزل آلای رنگین کمان نسبت به دیگر گونه ها سریع الرشد است و به همین دلیل توجیه اقتصادی بیشتری دارد و به همه نقاط دنیا نیز صادر شده است. البته این گونه ماهی که به ایران آورده شد تاکنون اصلاح ژنتیکی روی آن صورت نگرفته است. قزل آلایی که در ایران به صورت بومی تولید می شود به دلیل همین عدم اصلاح نژاد از نظر رشد، سرعت کمتری نسبت به قزل آلای وارداتی دارد.


رئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردابی استان گیلان درباره علت عدم رشد قزل آلا های ایرانی نسبت به خارجی گفت: قزل های ایرانی وقتی به بلوغ جنسی می رسند، غذاهایی که مصرف می کنند برای تولید گوناد و تخمک است و به همین دلیل رشدشان متوقف می شود. اما در کشورهای پیشرفته با تغییرات ژنتیک ماهی های تماما ماده تولید کردند که بلوغ جنسی شان دیرتر است و رشد بیشتری دارند. راه دوم تغییر ژن رشد ماهیان قزل است که باعث رشد سریعتر شده است. همچنین در راه حل دیگر ماهی های عقیم تولید کرده اند تا هیچ گاه رشدشان متوقف نشود.


وی افزود: متاسفانه سازمان شیلات ایران پروژه هایی که در زمینه اصلاح ژنتیک انجام داده است عقیم مانده است و یا اساسا پروژه هایی را انجام داده است که ملی نبودند و اهمیت زیادی نداشتند. مرکز تحقیقات شیلات با بودجه نجومی که دارد اگر روی اصلاح ژنتیک از دهه 60 کار می کرد، الان خیلی جلوتر بودیم.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در عین حال به ورود بخش خصوصی به اصلاح ژنتیک ماهی قزل آلا اشاره کرد و عنوان داشت: بخش خصوصی در اصلاح ژنتیک ماهی ها یک گام جلوتر رفتند یعنی ماهی هایی که تولید کرده اند دارند یک گام از نظر سریع الرشد بودن ارتقاء می دهند که این باعث شد در تولید رقابتی قزل در ابتدای راه باشیم.


عبدالله پور درباره آینده تولید قزل آلا در ایران بیان کرد: اگر از همین حالا شروع به اصلاح کنیم اصلا دیر نیست. مرکز تحقیقات شیلات به جای اینکه روی پروژه هایی مانند تیلاپیا که اصلا برای کشور ایران هیچ فایده ای ندارد، کار کند، پروژه های اصلاح نژاد را روی ماهی قزل انجام دهد در این صورت می توانیم یک برند مخصوص در این زمینه در سطح بین الملل داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته